woensdag 23 januari 2013

Tweede week stage


Hallo iedereen,

Tweede week stage is weer voorbij!
 
Nieuwe school nieuwe ervaring.  Je merkte meteen het verschil: de scholen leken op bunkers van strafkampen, de leerkrachten hadden allemaal hetzelfde uniform en het enthousiasme van de leerkrachten. Ze leken niet gemotiveerd. Wat me een beetje verontrusten waren de kinderen die vol littekens, blauw ogen en wonden zaten. Hoe onverzorgd de wonden waren. Hoe de leerkrachten tegen ouders spraken, was verschrikkelijk. Er werd een mama op het matje geroepen omdat ze de rekening niet konden betalen. Iedereen kon het gesprek meevolgen en dan zei de directrice ‘ja mevrouw ga werken dan heb je wel geld.”  Mijn eerste cultuurshock heb ik er wel bij gekregen. Kort daarna werden we onthaald door de directrice. Zij bracht ons naar de klassen en stelde ons voor aan de aan de eerste leerkracht waar we gingen voorlezen. Zowel zij als de paralell juf waren aanwezig. Wat ons meteen opviel was het niveau van de kinderen. We moesten ons eerste verhaal vertellen bij de 4-jarige en we werden verrast door het laag niveau van de kinderen. Ik had het gevoel dat ze ons niet begrepen, later bleek dat het niet enkel met ons was maar ook met de leerkracht. De kinderen lijken op eerste indruk een achterstand te hebben op hun taalontwikkeling en begrijpen daarom niet waarover het gaat. De kinderen waren onder de indruk waardoor we hebben beslist op het laatste moment om niet het verhaal in poppenkast- verhaal maar voorlezen vanuit het prenten. Het prentenboek ‘De gruffalo’  was te moeilijk, lang en te eng voor de kinderen. Sommige zaten met tranen in hun ogen. Achteraf wouden we  een nagesprek doen over de dieren, het verhaal en wat er was gebeurd, maar daar moesten we ook aanpassen. Want de kinderen begrepen héél weinig. We zijn overgegaan naar onze verwerking. Een puzzel waarbij de kinderen de lichaamsdeeltjes van de ‘Grufallo’ op de juiste plaats leggen. Dit was al héél moeilijk voor hen, na 2x het voor te doen waren er een paar enthousiaste kinderen die wilde proberen. Waardoor we de puzzel 2x hebben kunnen doen en begrepen ze wat de bedoeling was. De leerkracht was enthousiast over onze aanpak en de vragen die we ervoor en erna stelde aan de kleuters. Zo gingen we ook in gesprek met de leerkracht. Wat me daar opviel was dat het begrip parralel juf hier een andere betekenis heeft. Ik denk dat het vooral een juf is die mee komt helpen of part-time werkt met de juf die nu aan het les geven was. Toen we meer uitleg vroegen over hoe dat ze dan samenwerkte viel het stil en werd het duidelijk dat ze er niet meer over wilden zeggen.  

Daarna hebben we een lesje ‘leergesprek’ gezien. Ik begrijp nu duidelijk waarom ze het leergesprek noemen: de leerkracht neemt een grote  plaat en stelde als opwarming eerst moeilijke vragen ‘waarom noem je je ouders, ouders?’ – ‘wie is jouw mama’. Daarna richtte de klas-juf zich op de prent. Met haar meetlat vertelde ze wie de personen waren. Ik citeer: “dit is een man, dat is vader, dit is de vrouw dus de moeder en dit kind is een meisje dat is de dochter en samen is het een gezin’ Daarna wijsde ze op de prenten en moesten kinderen LETTERLIJK herhalen wat ze zei. Sommige begrepen de leerstof maar meer dan de helft van de kinderen waren niet mee en begrepen niets van de leerstof die ze ingedrild kregen. Dat is heel moeilijk om aan te zien, omdat je weet dat dit niet de goede manier is en dat dialoog aangaan met de leerkrachten niets helpt omdat ze zo zijn overtuigd van hun eigen methodes. Dat ze die zien als de juiste.  Tot slot zijn we even in de andere klas gaan zien waar we morgen stage zullen lopen. Daar is het niveau van een eerste leerjaar en gaan de we poppenkast spelen en een kort bewegingsspelletje uitvoeren, omdat we zagen dat de kinderen een hoger niveau hadden.

Na onze observaties van gisteren hebben we onze lessen kunnen her aangepakt en kunnen we beter aan de slag gaan. We begonnen met een korte inleiding en nadien vertelde we dat het ‘Gruffalo’ niet zo eng is. Daarna gingen we starten met  poppenkast waarbij het verhaal van de ‘Gruffalo’ werd uitgebeeld. De kinderen waren geboeid en luisterde goed. Het leukste was dat we ook een beweging-spel gingen uitvoeren  met de kleuters. Een korte variatie van zakdoek leggen. Terwijl we dit speelde keken de leerkrachten door hun ramen om te zien wat we deden. Super leuke reacties en de klas juf begon zelfs te filmen met haar Blackberry. De kinderen waren niet ongemakkelijk en luisterde goed omdat ze even hun energie kwijt konden. Wat een heerlijk moment!

Nu nog wat aan onze lesbrieven werken en voorbereidend werk voor stage in België en dan zit het er het weer op voor deze week. Dan is het uitkijken naar onze trip van dit weekend: dolfijnen en kaaimannen spotten en een plantage/gevangenis bezoeken!

Weetje: Dat over héél Suriname de kinderen dezelfde uniform hebben op school?  kleintjes dragen blauw en groen - onderbouw groen en wit hemdje - bovenblauw een blauw hemdje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten