Hallo iedereen,
De eerste week stage gelopen! Wat leuk om de scholen hier te
zien. Ik zal even de opdracht toelichten wat we moeten doen. Wij gaan op bezoek
in kleuterscholen om een prentenboek en verwerking te doen met de kinderen. Dit
doen we om het kinderboeken festival te promoten, en te laten zien aan de
kinderen dat lezen ook leuk kan zijn!
De eerste school waar we hebben stage gelopen is de Bolletrie-hé op de kwepieweg! Dat is een 35 minuten met de taxi! Ik denk dat dit een rijkere school was omdat de klassen vrij goed waren ingedeeld. Je had een boekenhoek, taal-hoek, rekenhoek, winkelhoek, poppenhoek,.. waar de kinderen kunnen spelen. Hun dag begint ook met het opkomen van hun vlag, dan liedjes ‘goedemorgen juffrouw goedemorgen,…’.
Onze eerste dag gingen we naar de klas van de 5jarige
(vergelijkbaar met de 3de kleuterklas bij ons in Belgïe), maar daar
ontdekte ik dat de kinderen al les krijgen zoals in het eerste leerjaar. Ze
zitten aan bankjes en leren letters schrijven. De leerkrachten doen hun best
met de lessen te geven maar toch wordt er alles in gedrild. Ik merk wel dat ze
ook streven naar positieve bevestiging. Na een goede activiteit geeft iedereen
een applausje voor hun goede werk, en een ander moment halen ze de kinderen op
hun eigen manier neer: “je verdoet je tijd, maar doet je best”. Als ik dat zou
horen, zou ik in de war zijn van mijn eigen emoties. ‘Ben ik nu goed bezig of
niet?’, die kinderen kunnen dat toch ook niet begrijpen? In deze school wordt
er voor een goedkope prijs ook eten verkocht. Broodjes, snoepgoed, bami, nasi,
bakabana, kroketten, viskroketten,.. Helaas kan ik wel niet zeggen dat het
allemaal zo goed is voor je lichaam, maar wel super lekker! Tijdens de pauze
namen wij even de tijd om wat van de plaatselijke lekkernijen te proeven!
We hebben in de 2 klassen gewerkt rond het prentenboek: ‘De
kleine mol die wou weten wie op zijn kop gepoept heeft’ van Wolf Erlbruch en W.
Holzwarth. Wat een leuk boek voor de kinderen, vooral omdat ze daarna met
zoutdeeg (in een bruine kleur). Een eigen drol mochten namaken! Ik ben wel
benieuwd hoe de reacties van de ouders gaan zijn… want meestal krijgen ze enkel
schrijfwerkjes mee… oeioei? Dat belooft! De stichting en onze begeleidster
vonden het een leuke activiteit. Dus dat is al goed nieuws! De dag erna hebben
we in de andere klas het verhaal gaan vertellen. Dat was meer vergelijkbaar met
een kleuterschool als bij ons. Ze leerde versjes, liedjes en af en toe begonnen
ze te knutselen. Toch zie je al dat de kinderen continu op hun stoel moeten
blijven zitten, dat is echt bizar om te zien!
Omdat we vrij snel afgerond waren met onze stageklassen zijn we in de school wat gaan rondkijken en kwamen zo in de 'peuterklas' terecht. Dit is een klas voor kinderen van 2 tot 3j. De klassen lijken helemaal op de klassen in België, hier voelde ik mij helemaal thuis en zou er direct kunnen les geven. Helaas is dat niet de opdracht.
Na dit kort bezoek zijn we naar de stichting gegaan om daar te gaan helpen met het maken van zakjes om uit te delen op de school en kort bespreking van onze ervaring op de scholen en onze persoonlijke doelen die we hier willen bereiken. Dat was wel leuk omdat Margerie onze begeleider ook ons wou laten deelnemen aan een culturele activiteit met hun en we mogen hun koffers bekijken die ze hebben uitgewerkt over culturen en cultuurverschillen. We krijgen ook kans om op scholen enkele
interviewen te gaan afnemen voor ons eindwerk. We kunnen nog veel doen en ik heb nu al het gevoel dat ik tijd tekort kom.
Wat er deze week nog op de planning staat is bezoek aan MC
Donald om voor te lezen (de foto hier opzij is van mijn observatie bij MC Donald op 11/01/13). Maar ook mijn logboek vervolledigen en op
uitstap naar White Beach! Leuke vooruitzichten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten